fredag 10 maj 2013

Chrysosplenium macrophyllum


Förra sommaren köpte jag två Storpudra, Chrysosplenium macrophyllum när jag var på Stolpens Trädgård. Jag kände inte till den sedan tidigare utan köpte den på rekommendation av Jonas som äger Stolpens Trädgård.

Båda har blommat nu ett tag och vilka vackra blommor de har!


Chrysosplenium macrophyllum blommar på våren och blir ca 20 cm hög. Den trivs i fuktighetshållande jord i halvskugga till skugga och sprider sig med utlöpare om den trivs. Bladen är ärligt talat inte så vackra så här års, men det uppvägs helt klart av de underbara blommorna (dubbelklicka gärna på bilden)

3 kommentarer:

Unknown sa...

Så søt den er og for en hage-lykke at den trives hos deg.
Jeg ønsker deg en fin hage helg.

Marit sa...

Så søt den var! Den er ukjent for meg. Flott at den trives hos deg :-)

Klem!

Karin - Mina Rum sa...

Jag vet inte varför, men den får mig att tänka på edelweiss. Söt!

Kram!